XII. 66 къ монахинѣ I.

 

            Достопочтеннѣйшая о Господѣ мати I.!

            Писанiе твое, от 25 февр. пущенное, мною получено, въ немъ ты описываешь бѣдственное свое душевное устроенiе и смущенiе, - просишь моего совѣта и мнѣнiя: что съ тобою происходитъ, и какое средство употребить къ исцѣленiю? Незная въ точности какую ты проходила жизнь и дѣланiе, - нельзя совершенный дать совѣтъ; но сколько можно понимать отъ плодовъ – твое неустроенiи происходитъ отъ вражiей прелести, - попущенiемъ Божiимъ за высокоумiе наведенное.

            Вѣрно ты прежде времени старалась снискать безмолвiе и проходила умную, но самочинную молитву, из-за преждевремени высокаго устроенiя и дарованiй, каковыя даются проходящимъ только истинную молитву, и между прочимъ ощутивъ въ сердцѣ нѣкое сходственное движенiе, принимала оное за благодатное, затѣмъ – услаждаясь имъ – пришла мало по малу въ таковое устроенiе. Но, хотя бы и точно благодатное было утѣшенiе, и это весьма опасно до времени принимать – безх вопроса о семъ разсудительныхъ; ибо что мы безъвременно взыщемъ, того и вовремя съ трудомъ же можемъ получить. – Ты, прочитавши о дѣланiи семъ, оставила то, чѣмъ должно прежде предостеречь себя отъ прелести, между тѣмъ какъ это послѣднѣе тѣ же Отцы совѣтуютъ, то есть: понуждая себя на безмолвiе и молитву, ты не старалась о исцѣленiи страстной яростной части и не познавала, что она въ тебѣ дѣйствуетъ. Исцѣляется же она ни уединенiемъ, а сообращенiемъ съ ближними и претерпѣванiемъ отъ нихъ досадъ, а въ случаѣ побѣжденiй ими – познанiемъ своихъ немощей и смиренiемъ. Святый Iоаннъ Лѣствичникъ пишетъ: «кто ощущаетъ себя склоннымъ къ гнѣву, ярости, мнѣнiю и лукавству – тотъ ниже да зритъ слѣдъ безмолвiя»; и въ 4-й Степени паки: «загляни въ помышленiя неискусныхъ послушниковъ, и обрящешь тамо мысль заблужденную: обрящешь въ нихъ желанiе безмолвiя, жесточайшаго очищенiя, неразвлекаемыя отъ раззныхъ мыслей молитвы, совершеннаго славы суетной отверженiя, незабвенныхъ смертныя памяти, безпрестаннаго въ грѣхахъ сокрушенiя, наикротчайшаго безгнѣвiя, глубокаго молчанiя и превосходнѣйшаго цѣломудрiя. Они, при вступленiи въ иноческiй подвигъ – сихъ обродѣтелей по особенному Божiю Промыслу недостигнувъ, напослѣдокъ въ намѣренiи обманувшись вовсе отъ него и отпадаютъ. Ибо врагъ внушаетъ имъ искати ихъ прежде времени, съ тѣмъ, да по довольномъ въ оныхъ обращенiи въ настоящую пору оныхъ неполучатъ».

            Ты, вѣрно, ощутивъ теплоту сего въ сердцѣ, или въ персѣхъ, прiняла ее за Благодатную, но вмѣсто того оказалось – жженiе прелестное! И сiе, совокупляясь съ яростною частiю – повредило твое устроенiе. Полагаю отъ того происходитъ у тебя и безсоница, что сердце, трогаясь онымхъ жженiемъ, не имѣетъ мира, но – тревожась, лишаетъ тебя успокоенiя; да и каждая малость трогаетъ тебя и смущаетъ. Послушай ученiе Св. Отцевъ, которые побуждая къ безмолвiю и молитвѣ, между тѣмъ предостерегаетъ и отъ прелести, и совѣтуютъ не искать безвременно того, что дается по времени и со многимъ смиренiемъ проходящимъ сiе дѣланiе. Именно: Св. Исаакъ Сиринъ во 2-мъ словѣ пишетъ: «Дѣянiе креста сугубо есть; и сiя вещь есть – по сугубству естества раздѣляемаго на двѣ части. И ово убо, ко еже претерпѣти скорби плотскiя, исполняемыя дѣйствомъ яростныя части души, есть, и нарицается дѣянiе; ово же тонкимъ дѣланiемъ ума, и Божественнымъ обрѣтается присно поученiемъ, и пребыванiемъ молитвы, и прочими еже содѣвается желательною частiю, и нарицается видѣнiе. И едино убо, сирѣчь дѣянiе, страдательную часть* души очищаетъ силою ревности; другое же, дѣйство любве душевныя, еже есть привожделѣнiе естественно, еже процѣждаетъ* мысленную часть души. Кiйждо убо, прежде совершеннаго обученiя въ первой части, преходя ко онѣй второй, за сладость ея рачительнѣ, да не глаголю отъ лѣности, гнѣвъ* находитъ нань, за еже неумертвити прежде узды своя, яже на земли то есть еже исцѣлити немощь помысловъ терпѣнiемъ дѣланiя досады Креста. Дерзнулъ бо есть возмечтати во грѣхъ своемъ славу Креста. Сiе же есть, реченное отъ древнихъ Святыхъ: яко прежде неже умолкнути чувствамъ отъ немощи, аще восхощетъ умъ взыти на крестъ, гнѣвъ Божiй приходитъ ань. Выхожденiе, еже на крестъ, наводящее гнѣвъ, не первою частiю терпѣнiя скорбей, еже есть распятiе плоти; но еже взыти въ видѣнiе, еже есть вторая часть, по исцѣленiи души бываемая. – Его же умъ оскревненъ есть страстьми безчестiя, и течетъ еже вымечтати умомъ своимъ мечтанiя помыслъ, запрещенiемъ заущавается[i], за еже небытии первѣе чисту умомоъ скорбьми, и покорити похоти плотскiя, но отъ слуха ушесь, и чернила писменъ потечiе прямо лицу своему[ii], еже пойти въ путь исполненъ мраковъ, и самъ слепъ сый очима. И здравствующiи бо зренiемъ, и исполненнiи свѣта, и стяжавшiи наставниковъ благодати, и тiи въ бѣдѣ суть нощь и день; внегда очеса ихъ исполнена суть слезъ, и въ молитвѣ и плачи изработаютъ весь день, и въ нощи страха ради путешествiя и стремнинъ ради крѣпишихъ[iii], срѣтающихъ тѣхъ, и образовъ истины, обрѣтаемыхъ смѣшенныхъ съ лицемѣрными образы». Изъ чего видно, что за оставленiе дѣланiя первой части подвига противу страстей – гнѣвъ Божiй находитъ, а сей Гнѣв заключается въ лишенiи мира и спокойствiя. И Св. Григорiй Синаитъ въ «Словѣ о безволвiи»[iv] въ 7-ой главѣ пишетъ: «нѣсть – чудно привестителя кому новоначальну и по многихъ трудѣхъ, занеже бысть мнозѣмъ, и нынѣшнимъ и древнимъ, Бога взыскующимъ. Ибо память Божiя, сiить умная молитва, - взыща всѣхъ дѣланiй есть, сiе есть и добродѣтелей глава, яко любы Божiя. И ные безъ студнѣ и дрегостнѣ хотяй ко Богу вжити и испощати Его чистѣ, и стяжати Его въ себѣ нудяся, - идобь умершвляемъ есть сицевый отъ самѣхъ бѣсовъ, глаголю, ащь попустится: дерзновенно бо идерзастно, паче устроенiя своего взыскавъ, съ киченiемъ понуждатся до того паче времени доспѣти… со смиренiемъ, паче же съ повиновенiемъ и вопрошенiемъ искусныхъ бываетъ сiе чудное дѣло. Да некако вмѣсто пшеницы, терпiе стай пожнетъ и горитъ вместо сладости, и вмѣсто спасенiя! Обрящетъ погибель сильныхъ бо и совершенныхъ есть проивоборствовати присно бѣсомъ, и мечь духовный, иже есть глаголъ Божiй (Ефл. Гл. 6 стр. 17), вынужанихъ возпростирати… - Сего ради внимай, да не приложиши вѣровати чесому, согласуяся съ тѣмъ вскорѣ аще и благо есть, прежде вопрошенiя искусныхъ и истязанiе многа, яко да не вреда прiимеши: но пребывай негодуя къ тому, присно блюдя умъ твоей необразованъ безвиненъ, невообразителенъ… - Узрѣвый бо что въ мысли или въ чувствѣ, аще и отъ Бога есть, и кромѣ вопрощенiя вѣдущихъ, - удобь прельщается, или прельщатися хощетъ, яко удобопрiятеленъ…- Богъ бо не негодуетъ на иже опасно себѣ внимающаго прелести ради еще сице и не прiиметъ, еже отъ Него кромѣ вопрошенiя, и многа испытанiя, но паче похваляетъ яко премудра, аще на нѣкiихъ и негодова. Не всѣхъ же долженъ есть вопрошати, но единаго, ему же ввѣрено есть и другихъ окормленiе, и житiемъ блистающи, убога убо суща, многа же боатеща по писанiю (2 Кор. гл. 6. ст. 10)»….

            Многогрѣшный I. Леонидъ.

 



* Страстную часть, т. е. вожделѣнiе и раздражительность. По ученiю Св. Отцевъ, естество души разъдѣляется на три части: словесную (разумную), яростную (раздражительную) и похотную (возделѣвательную).Примечание)

* очищает.

* Божiй

[i] Удерживается наказанiемъ.

[ii] Прямо впередъ.

[iii] ужасныхъ

[iv] См. 1-ю часть «Добротолюбiя».